| Fordland-intro | Modellen | Wallpapers | Fotoalbum | Ford Fun | XR/RS/Cosworth | Links | Ford Extra |
Sitemap: Home > Artikel details >

Ford vs Toyota

Minder...

Ford is door Toyota van de tweede plaats gestoten als het gaat om de wereldwijde verkopen.



Toyota verkoopt meer auto's en heeft ook de potentie om nog meer uit te lopen, ondanks dat Ford een groter aantal merken onder zijn hoede heeft. Ford heeft ook een groot eigen modellengamma, maar is minder goed in staat gebleken een wereldauto te bouwen. Toyota bouwt zijn verschillende modellen bijna overal ter wereld, maar zonder dat ze enorm afwijken. Kennelijk stellen klanten van Ford hogere eisen, mede omdat ze al jaren vergroeid zijn met hun merk en het meestal een eigen identiteit had.



Zo was een Engelse Ford heel anders dan een Duitse en blijft het verschil tussen Amerikaanse en Europese modellen ook enorm. In Europa heeft het merk redelijk succes, hoewel de resultaten de laatste jaren niet onverdeeld gunstig waren. Het modellengamma is niet meer heel erg jong, want van de populaire modellen zijn de Ka, Fiesta en Mondeo allen minstens vier jaar oud. Alleen de Focus is nog nieuw, terwijl de komende tijd wel nieuwe modellen op het ruimtefront verwacht worden. Dat zijn de in de geest van de Focus C-Max ontwikkelde D-Max op basis van de Mondeo en de opvolger van de Galaxy. Naast die ruimteauto heeft Ford de Fusion op basis van de Fiesta en de Focus C-Max. De leuke Streetka wordt helaas niet meer gebouwd.



Ford is natuurlijk meer dan Ford, want ook de merken Volvo, Mazda, Jaguar, Daimler en Land-Rover vallen onder de paraplu van de Amerikaanse gigant. Het onderstel van de Focus wordt hierdoor onder andere voor de nieuwe Mazda 3 en Volvo S40/V50 gebruikt en motoren van de Mondeo zijn in aangepaste versie in de Jaguar X-Type beschikbaar.

Marktaandeel (NL)
9,53 % (2002); 8,62 % (2003); 8,40 % (2004); 7,82 % (1e helft 2005)